Nej jag har inte glömt bort bloggen, det är bara det att jag har haft provveckor och tävlingar. Rasse är nu fyllda 15 veckor och han är 32 cm i mankhöjd och har en vikt på 3,8 kg. Jag har ingen aning om det är vad en sheltie hanvalp ska väga? Angående Rasse har det faktiskt gått ganska bra rumsrenheten är för tillfället 100% men man ska väl inte ropa hej ännu. Men det som är bra är att han också gör sina behov när vi är ute och går. 

Tidigare när jag gick ut med Rasse berömde jag honom då han tittat på mig då jag bett honom. Dock har det blivit ett problem, nu tittar han i princip hela tiden på mig och det känns ganska dumt. Hittills har jag berömt honom ibland men jag skulle bara villa att han skulle göra det då jag ber honom. Funderar på vad jag ska göra åt (problemet)... ?När vi går på strandvägen har jag börjat hålla honom lös om det inte kommer någon. Genast då det kommer någon ropar jag in honom och hittills har det gått super bra. Förstås får han en hel del beröm när han kommer. Igår kom vi första gången till fågelvarvet som det kallas. Det är alltså gåvägen runt sjön vid Finno kraftverk. Det som är bra med den är att det nästan inte är några människor där förutom någon enstaka fågelskådare. Det är alltså pårikitgt helt smart att ha en hund som inte hoppar i vattnet så fort den får en chans. Om han skulle vara en vattenhund så då skulle man nog inte kunna ha honom lös men nu går det  bra.

Sitt är det han kan bäst nu då det är det vi tränar mest på. Han måste alltid sitta före han kommer in och före han äter.

Ligg går också ganska bra bara att det kräver att jag slår med handen i marken innan han förstår vad jag menar.

Titta tränar vi då mest på ute eller HAN tittar på mig och jag försöker hinna få fram godis ur fickan.

Sedan tränar vi på en del andra saker också men de är ännu på G så jag ska inte få någon att tro att han kan det ännu. Rasse är väldigt snabb på att lära sig saker och konstigt nog kommer han ihåg dem också ganska bra. 

Rasse har aldrig försökt äta någon svamp hittills men första gången ska väl vara någon gång. Alltså var pappa på resa och mamma på någon jumppa timme. Jag och Rasse var ute på gården och både hunden och jag fick syn på svampen samtidigt. Hunden nappade åt sig en bit och jag försökte febrilt få ut den ur munnen på den krånglande hunden. Men nej den slank ner. Jag fick panik och ringde till Hagalunds veterinär. De tyckte att jag skulle komma dit så att de skulle få honom att spy. Jag hade ingen skjuts dit så jag vände mig till en veterinär som bor här i samma kvarter och hon hjälpte sedan mig att få Rasse att spy. Jag är evigt tacksam att hon hjälpte till! Men efter fem spyomgångar så kom det fram att det var en vanlig bläcksvamp som inte var giftig. Kanske det skulle vara dags för mig att börja lära mig svamparnas namn..?

Men allt slutade bra och Rasse har fått sin första vaccinering och väntar på sin andra. Han är jättenyfiken på alla hundar stora som små och svarta som vita. Han har fått träffa vissa och sedan de hundar som bor i kvarteret. Nästa vecka far vi till Spanien och min storasyster kommer och sköter Rasse, undrar hur det ska gå? 

På fredagen köpte jag äntligen FURMINATORN som jag länge velat köpa. Och jag måste nog säga att jag är riktigt super nöjd med den!