Vi började valpkursen för tre veckor sedan. Jag googlade plötsligt hangös hundförening och hittade en valpkurs. Så jag ringde till tränaren och jag fick börja med det samma, ännu samma dag. Priset, det var 24 euro/ sex gånger!

Vi kom till valpkursen och där var en sex-sju hundar. Alla var i olika åldrar och olika raser. Rasse var lite i yngsta laget. Jag som hade trott att man ungefär lär hunden att sitta på en valpkurs. Men nej där hade jag haft fel. Vi började med sivulle tulo, sedan paikalla makuu, ohikulkeminen och luokse päästävyys! Jag som trodde att man tränar sådant här på TOKO kurser. Annars gick det ganska bra för Rasse han lär sig mycket fort, men han blir lätt distraherad av andra hundar omkring oss.

Vår andra gång på valpkursen tränade vi samma som första gången men nu hade vi också luokse tulo. Hmm den gick sådär halvbra... Alltså jag har ju Rasse lös ganska mycket och han kommer nästan alltid när jag ropar på honom. Men jag tar (förstås) alltid fast honom då det kommer någon emot. Men sen om jag släpper iväg honom och leka med någon annan hund, har jag lite problem med att få honom till mig. Alltså på valpkursen så skulle jag springa bort från Rasse och ropa på honom. Vart springer han om inte till de andra hundarna! Det gick jätte bra för alla andra hundarna, men sedan när vi tog på nytt gick det bättre.

Senaste gång vi var där hade vi nouto och sedan att hunden skulle springa till ett visst ställe där det fanns ett underlag. Nouto gick åt skogen. Vi har inte alls tränat på det och Rasse förstod inte alls vad han skulle göra -> alltså jag hade missförstått uppgiften. VI tränade också fot och det gick faktiskt jätte bra. Vi började med sivu (som går ganska bra nu för tiden) och Rasse hänge glatt med och så fort jag stannade så satt han sig vid min sida.

Nästa söndag är sista gången. Men sedan skulle det vara meningen att vi skulle fortsätta med TOKO, undrar hur det

kommer att gå?

Sover djupt efter att ha härjat idag med Freddy :)

Såhär ser det ut då vi går med hunden på stranden i Hangö

 

Vi hittade en röd båt

Skogsmulle

 

XD

Efter en lååång promenad kan man vila sig i en poäng...

... eller varför inte såhär? (kanske mera manligt :)?)